M

eest gestelde vragen verkoop

Hoe kom je tot de waarde van mijn woning?
De makelaar komt allereerst naar de woning om te zien welke woning welke waarde moet krijgen. De Locatie speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de waarde, maar o.a. ook het aantal m2, de inhoud, buitenruimtes, bouwkundige staat en de afwerking. Door middel van objectvergelijking: wat is er recent verkocht in de buurt en de expertise en marktkennis komt een waardebepaling tot stand.
Is de offerte nader te bespreken?
De offerte is zeker nader te bespreken. Indien je als verkoper nog vragen hebt dan is een tweede afspraak uiteraard in te plannen.
Op welke websites is mijn woning te zien?
De woning komt op belangrijkste huizensite te staan: Funda. maar ook zal je woning te zien zijn op jaap.nl en op de eigen website van TOET makelaars. Ook richt TOET makelaars zich op social media om het bereik te optimaliseren. Denk hierbij aan Facebook, Instagram en Linkedin.
Hoe worden de bezichtigingen in gepland?

Zodra een potentiële koper zich meldt door middel van een contactformulier via Funda, toetmakelaars.nl, de chatfunctie of via de telefoon wordt er in eerste instantie gevraagd naar de wens van de potentiële koper. TOET Makelaars is flexibel in zijn tijden en in avonduren en weekenden beschikbaar. Voordat wij een bezichtiging plannen communiceren wij dit eerst met jou.

Wanneer ben ik in onderhandeling?
Je bent pas in onderhandeling zodra je een bod hebt ontvangen van een potentiële koper en er een tegenbod is uitgebracht. Je bent echter nog niet in onderhandeling als de verkopende makelaar dit bod nog met jou als verkoper moet bespreken.
Mag een verkoopmakelaar doorgaan met bezichtigingen als er al over een bod onderhandeld wordt?
Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk niet tot een verkoop te leiden. Bovendien zal de verkoper waarschijnlijk graag willen weten of er meer belangstelling is. Ook mag er met meerdere geïnteresseerde kopers tegelijkertijd onderhandeld worden. De makelaar moet dit wel duidelijk aan alle partijen melden.
Vaak zal de verkopende makelaar belangstellenden mededelen dat er al een bod ligt of dat er onderhandelingen gaande zijn. De makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van de biedingen. Dit zou overbieden kunnen uitlokken.

Wat is een optie?

Het begrip ‘optie’ wordt op twee manieren gebruikt:
a) In juridische zin geeft een optie een partij (in dit geval de koper) de keuze om door een eenzijdige verklaring een koopovereenkomst met een andere partij (de verkoper) te sluiten. Beide partijen zijn het dan eens over de voorwaarden van de koop, maar de koper krijgt bijvoorbeeld nog een week bedenktijd. Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning is zo’n optie gebruikelijk. Bij de aankoop van een bestaande woning niet.
b) Bij de aankoop van bestaande woningen wordt het begrip ‘optie’ eigenlijk ten onrechte gebruikt. ‘Optie’ heeft dan de betekenis van bepaalde afspraken die een verkopende makelaar maakt met een geïnteresseerde koper tijdens het onderhandelingsproces. Bijvoorbeeld de toezegging dat de koper een paar dagen bedenktijd krijgt voor het uitbrengen van een bod. De koper kan deze tijd gebruiken om beter inzicht te krijgen in zijn financiering of de gebruiksmogelijkheden van de woning.
De makelaar zal in deze periode bij andere geïnteresseerde partijen aangeven, dat op de woning een optie rust. Een optie kan je niet eisen. De verkoper beslist in overleg met de makelaar of dergelijke opties worden gegeven.
Kan de vraagprijs tijden de onderhandeling verhoogd worden?
Als verkoper kan je besluiten de vraagprijs te verhogen, maar ook te verlagen. Daarnaast heeft u als potentiële koper ook het recht tijdens de onderhandelingen uw bod te verlagen. Zodra de verkopende partij een tegenbod doet, vervalt namelijk uw eerdere bod.
Wanneer is er een koop gesloten?
Zodra beide partijen akkoord zijn met hetgeen wat is overeengekomen. Denk hierbij aan de koopsom, maar ook aan de ontbindende voorwaarde(s)n, een bouwkundige keuring, de leveringsdatum etc. Dan zal er een afspraak worden gemaakt om de koopakte te tekenen. Zodra beide partijen de koopakte hebben ondertekend en de kopende partij een kopie heeft ontvangen, is de koop gesloten.
Heb ik ook 3 dagen bedenktijd?
Nee, Alleen de koper heeft recht op 3 dagen bedenktijd. Nadat de koopovereenkomst is getekend, heeft alleen de koper volgens de wet het recht om, binnen drie dagen na aankoop, nog van het huis af te zien (zonder reden). Hier mag ook niet van worden afgeweken.
De bedenktijd is er vooral om de koper te beschermen. Een koper moet soms snel schakelen. De koper kan onderzoek doen naar de bouwkundige staat van het huis (waarbij verborgen gebreken van het huis aan het licht kunnen komen).

Koopakte door beide partijen getekend en door koper ontvangen op:

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag

Bedenktijd eindigt om 23.59 uur op:

Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag

Waarborgsom of bankgarantie?
Het is gebruikelijk dat koper 7 weken na het tot stand komen van de koopovereenkomst een waarborgsom stort op de rekening van de notaris. De waarborgsom bedraagt 10% van de overeengekomen koopsom. In de praktijk wordt deze waarborgsom vaak vervangen door het stellen van een bankgarantie door de financiële instelling welke de hypotheek verzorgt.
Wat is een mededelingsplicht?
Als verkoper heb je wettelijk een mededelingsplicht. Dit houdt in dat je alles meldt wat je van de woning weet. Is er asbest in de woning, meldt dit dan. Wordt er binnenkort een grote bijdrage verwacht in de VVE kas, dan moet hier ook melding van worden gemaakt. Als verkoper krijg je van je makelaar een vragenlijst overhandigd, waarin er vraag wordt gedaan naar de belangrijkste zaken. Indien er meer informatie is, geef dat door aan de makelaar.
Welke kosten komen er voor rekening van de verkoper.
De koper draagt de kosten koper. Dit zijn de kosten van de overdrachtsbelasting en de kosten voor de notaris. De verkopende makelaar heeft alleen de kosten voor de diensten van de makelaar ne bij een indien er sprake is van een hypotheek zal er voor het doorhalen van deze akte kosten in rekening worden gebracht.
Wanneer is de woning definitief verkocht.
Nadat de koopakte is getekend kunnen er nog ontbindende voorwaarden lopen. Denk hierbij aan een financiering of een bouwkundige keuring. De woning is verkocht zodra alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen. Indien de koper na het verloop van de ontbindende voorwaarde afziet van de koop, ontvangt de verkoper 10% van de koopsom.
Heb ik een energielabel nodig?
Bij de levering van de woning is het overdragen van een energielabel verplicht. Het laat zien hoe energiezuinig de woning is. A++ is het hoogst haalbare en loopt tot en met G. Bij een nieuwbouwwoning heb je vaak te maken met een A++ label.
Hoe kom ik aan een energielabel?
Vanaf 1 januari 2021 zijn er nieuwe regels voor het aanvragen van het energielabel. Je maakt een afspraak met een vakbekwame energieadviseur. Tijden deze afspraak bekijkt hij de woning en neemt de volgende kenmerken op

– de afmetingen,

– de aanwezige isolatie, zoals van het dak en de muren;

– de aanwezige installaties, zoals de cv-ketel en zonnepanelen.

Op basis hiervan berekent de energieadviseur hoeveel energie er nodig is voor:

– Verwarming

– Warm water

– Ventilatie

– Koeling van de woning

Zo wordt het energielabel nauwkeuriger vastgesteld en is het mogelijk om verbeteringen aan te bieden. Deze aanbevelingen voor verduurzaming komen ook op het energielabel te staan.
Hoeveel kost het aanvragen van een energielabel?

De prijs van een energielabel hangt af van meerdere factoren, waaronder:

– Type woning;

– Beschikbare documenten over de woning;

– De tijd die een energieadviseur nodig heeft om alle kenmerken van de woning op te nemen.

De kosten voor een energielabel komen naar verwachting bij een eengezinswoning uit op gemiddeld € 190. Bij appartementen gaat het om gemiddeld € 100. Uiteindelijk bepaalt de energieadviseur de prijs van het energielabel. Heb je al een (VEL) Vereenvoudigd energielabel, dan blijft die gewoon 10 jaar geldig.

Staat je vraag er niet tussen, laat het ons dan weten via whatsapp of via het contactformulier.

Succesverhalen

"Fantastisch geholpen door Cathelijne. Snel en kundig. Met de grote hoeveelheid kijkers was het fantastisch dat zij alles uit handen heeft genomen."
Natasja
Amsterdam
"Cathelijne is heel secuur, fijn om mee te werken, lekker pittig en pakt zaken goed aan."
Jane
Amsterdam
“Cathelijne was uiterst professioneel en kundig in haar begeleiding. Denkt mee en is zeer prettig om mee te communiceren.”
Roy
Amsterdam

In 3 stappen naar succes:

1. Allereerst maken we kennis en nemen we je wensen door.

2. Binnen 48 uur ontvang je een vrijblijvende offerte.

3. Na akkoord starten we ons succesverhaal.

Contact

Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.